strumica denes logo

ВО ЕВРОПА НАЈЕВТИНИ АВТОМОБИЛИ ЗА КУПУВАЊЕ ИМА ВО МАКЕДОНИЈА, А НАЈСКАПИ ВО ТУРЦИЈА!

Автор:

Датум:

октомври 29, 2025

Автор:

Датум:

октомври 29, 2025

Автомобилите во Хрватска се нешто поевтини од просекот на Европската Унија. Највисоките цени се евидентирани во Турција и Данска, а жителите на Северна Македонија имаат најповолни услови. „Пословни дневник“ направи анализа како се формираат цените во одредени земји и зошто има толку големи разлики.

Споредувањето на цените на автомобилите низ Европа не е лесна задача. Не е доволно да се фокусираме на еден или неколку специфични модели и да се спореди нивниот асортиман, пишува tportal.
Ваквите споредби не успеваат да ја доловат пошироката пазарна состојба во секоја земја бидејќи брендовите на автомобили следат различни стратегии за цени. А половни автомобили чинат различно низ Европа, што само ги комплицира директните споредби.

За да се добие најреална слика за релативните ценовни соодноси, Евростат го користи индексот на ценовно ниво за категоријата „опрема за личен транспорт“. Податоците вклучуваат моторни автомобили, мотоцикли и велосипеди, а исклучуваат одржување, поправки, резервни делови и гориво. За моторни автомобили, податоците вклучуваат и нови и половни возила.

Индексот користи 100 евра како просек во ЕУ, покажувајќи како цените се разликуваат од таа основна линија низ земјите.

Турција е убедливо најскапа кога станува збор за автомобили и други патнички возила меѓу 36 европски земји со цени за 36,4 проценти повисоки од просекот на ЕУ, што значи дека возило што чини 30.000 евра во Унијата би чинело дури 40.920 евра. Цените на патничките автомобили во таа земја се меѓу највисоките во светот во однос на приходите на граѓаните, а главните причини за ова се високите даноци, политиката на девизен курс и зависноста од увоз. На пример, ако автомобил чини 20 илјади евра без данок, со посебен данок и ДДВ неговата цена може да надмине 50 илјади евра

Во Европската Унија, Данска е најскапа, со цени за 19,9 проценти повисоки од просекот, по што следат Холандија (+14,3%), Ирска (+10,3%) и Швајцарија (+10,2%) – развиени западноевропски земји кои генерално имаат повисоки трошоци за живот. Затоа, при формирањето на цените за тие пазари, производителите исто така поставуваат одредена премија. Исто така, треба да се нагласи дека релативно високиот даночен товар дополнително влијае на цените над просекот во тие земји.

Скоро на просекот на ЕУ се Германија (+0,4%), Унгарија (+0,3%), Франција (-0,2%) и Италија (-0,3%).
Хрватска е во средината на скалата со индекс од 98,1, што значи дека автомобилите тука се во просек за 1,9 проценти поевтини од просекот на ЕУ. Иако цените на личните возила се нешто пониски, ако се земе предвид куповната моќ на населението, автомобилите се релативно поскапи кај нас отколку во повеќето други земји во транзиција.

За споредба, само Албанија и Унгарија се поскапи од Хрватска, а дури и некои високо развиени земји, како што се Шведска, Луксембург и Норвешка, се поевтини.

Северна Македонија и Словачка имаат најповолни цени на автомобили. Во Северна Македонија, патничките возила се 12,3 проценти поевтини од просекот, а во Словачка 11,4 проценти. Соседна Словенија е исто така исклучително поволна, каде што цените се за 8,7 проценти пониски од просекот.

Фактот што некои развиени земји се меѓу земјите со пониски цени покажува дека даночното оптоварување е клучен фактор во формирањето на малопродажните цени. Исто така, треба да се напомене дека во секоја земја одредени модели на автомобили се релативно поскапи, а други се поевтини во споредба со просекот на ЕУ. На пример, земја што високо ги оданочува конвенционалните автомобили, но во исто време ги ослободува електричните возила од оданочување, може да изгледа „скапа“ во просек бидејќи индексот на ценовно ниво го користи просечниот удел на расходите за сите земји учеснички